Vågen:
Vi har jobbat med människans utveckling fram till homo sapiens sapiens. Det är den sorten vi är och den kunde använda spjut, flinta-kniv och pilbågar. Vi har jobbat med kängurumatte och då sitter man i grupper och arbetar två och vrå med cirka 12 uppgifter. I svenskan har vi jobbat med korsord och vi arbetade med olika korsord. Det första var att vi skulle göra ett korsord, men i några rutor så var det siffror och då var det massa streck med dem siffrorna och då skulle man ta den rutan med till ex. siffran 5 och skriva den bokstaven på det strecket som det står 5 under. Ordet blev: du är cool. Vi har jobbat med subtraktion med hundratal och tiotal och ett räknesätt är mellan led och då kan man till exempel skriva till 155-43=50-40+5-3=115.
Stranden:
I engelskan har vi jobbat i boken med olika kroppsdelar och meningar. Eyes, ears, foot, head, hands, mouth, nose, legs. I matten har vi jobbat med kängurumatte. Då övar vi på att lösa problem och att samarbeta med en kompis. På idrotten lekte vi bläckfisken som är en kull-lek. Då tränar man sin kondition och att vara uppmärksam och tänka noga - så att man inte blir kullad eller råkar springa in i någon. På svenskan har vi jobbat med den röda Språkskrinet med läsförståelse. Det gör vi för att förstå vad vi läser. Annars läser man en bok och kanske inte förstår vad den handlar om. Vi tar hjälp av spågumman och de andra läsfixarna då. På SO:n fick vi rita bilder till människans utveckling. På musiken gjorde vi ljud-memory. Man tränar på att hitta ljud. Vi har tränat på vår sång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar