Genomgångar

måndag 2 november 2015

Undersökning om kroppen

Vi har pratat om hjärta, blod och puls under NO-lektioner om kroppen. Eleverna har sedan arbetat i par/grupper och genomfört en undersökning om just kroppen, och att mäta puls. Vi har övat gemensamt på att känna puls och det är olika svårt. Eleverna har fått följa instruktioner, genomföra en undersökning tillsammans med en kompis (samarbeta) samt samtala med varandra om sina resultat, ex. varför pulsen blir olika när de är aktiva eller i vila. De skulle även dokumentera sina resultat.

 

 

Först gällde det att hitta sin puls. Vi övade tillsammans och eleverna fick öva med/på varandra - handleden eller halsen.






Sedan var det dags för olika aktiviteter. Först skulle de mäta sin puls och dokumentera resultat. Därefter skulle de röra sig aktivt i fem minuter för att sedan mäta pulsen igen. Därefter en vila på 3 minuter för att se hur pulsen sedan ändrade sig.

 


 

Allt dokumenterades och användes sedan för att jämföra resultat och diskutera gemensamt. Varför blev pulsen olika när eleverna var aktiva och när de var i vila? Varför fick olika elever olika puls?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar