Genomgångar

torsdag 28 augusti 2014

Ental och tiotal

Idag arbetade vi i Stranden med ental och tiotal. Vi hade genomgång tillsammans och eleverna fick arbeta i matteboken. Det uppstod lite klurigheter under arbetets gång och vi valde därför att sätta oss i en mattecirkel för att tillsammans bättre förstå det vi arbetade med.

 

 

När vi sitter i vår mattecirkel försöker vi att ha fokus på uppgiften och alla hjälps åt. Om jag lägger fram 6 tiokronor och 5 enkronor - vilket tal är det? 65 tyckte de. Hur många tiotal har vi i talet 65? Här kommer det kluriga, men med hjälp av pengarna blir det lite tydligare. I talet 65 är det 6 tiotal som är värda 60 och 5 ental som är värda 5: 60 + 5 = 65.

Vi fortsatte att laborera ett tag med pengarna. Jag sa tal som några elever fick turas om att lägga upp med pengarna. Vi räknade dem högt tillsammans och sedan pratade vi om hur många tiotal och ental det var samt hur vi kan se det.

På slutet återkopplade vi till målet med dagens lektion:
- Kunna dela upp tal i ental och tiotal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar