Vi har arbetat med talet 100. Jag höll upp en låda med kottar och små glas som innehöll små bönor, stora bönor, gem och små kuber. Eleverna fick gissa och uppskatta hur många det var av varje sak i lådorna/glasen. Det kom massor av olika alternativ - allt från 15 st till 100 st.
Vi sa sedan: Jag påstår att det är 100 i varje. Tror ni på mig? Det kom lite olika svar från eleverna, men de flesta trodde inte på det. Eleverna delades in i grupper och varje grupp fick varsin låda/glas som de skulle räkna. Vi pratade lite om hur de kunde göra för att inte tappa bort sig i räkningen. Grupperna gjorde på lite olika sätt för att räkna. Många grupper delade upp sakerna i grupper om 10 och räknade sedan 10 grupperna.
Resultatet: det var 100 i varje!
Hur är det möjligt när kottarna ser ut att vara så många fler än gemen?
Vi fortsatte sedan att arbeta med talet 100 genom att bland annat göra 10-hopp.
Spännande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar