Genomgångar

måndag 15 december 2014

Subtraktion med tiotalsövergång


Vi arbetar nu med subtraktion i klasserna, med tiotalsövergång. Det är till exempel tal som 14-8, 13-6 men även högre tal som 21-6 och 46-9. Det finns olika strategier som eleverna får arbeta med - och känna vilken strategi som passar dem bäst.

En strategi som vi har pratat om är att först komma ner till ett helt tiotal, ex:

14 - 8 =
14 - 4 - 4 =
10 - 4 =

Andra strategier är att räkna upp eller ner på tallinjen och se skillnaden mellan talen. Med samma tal räknar vi då upp från 8 eller ner från 14, 6 steg.

0 -- 1 -- 2 -- 3 -- 4 -- 5 -- 6 -- 7 -- 8 -- 9 -- 10 -- 11 -- 12 -- 13 -- 14 -- 15 -- 16 -- 17 -- 18 -- 19 -- 20.

När vi arbetar med addition och subtraktion finns det olika ledtrådar (ord) som får oss att förstå vilket räknesätt vi ska arbeta med. Vi har pratat om och undersökt dessa ord under några lektioner och idag fick Strandens elever utmaningen att komma på vilka ord som hörde hemma till vilket räknesätt (se bild ovan). De var jätteduktiga och lyckades få till många ledtrådar. Några elever fick sedan komma på egna uppgifter som passar till subtraktion som vi löste tillsammans på tavlan, ex:

Annika har 20 papegojor. Vilhelm har 14 papegojor. 
Hur många fler papegojor har Annika?

Vi letade först upp ledtråden och skrev lösningen på mattespråk:
20 - 14 = 6
Annika har 6 fler papegojor.

Eleverna fick sedan komma på egna textuppgifter, till addition och subtraktion. Dessa kan vi sedan använda i undervisningen. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar