Genomgångar

onsdag 4 mars 2015

Matematik - öppen uppgift

Dagens matematikuppgift var en öppen uppgift som eleverna skulle lösa enligt ordningen: enskilt tänkande - pararbete - alla på gemensam genomgång. Vi läste först igenom uppgiften för att se till att alla visste vad de skulle göra. Vad vet vi - vad får vi veta av uppgiften? Vad är det vi ska ta reda på?

Jag gick även igenom olika sätt att visa hur man tänker på: plockmaterial, bilder/ikoner, symboler och med ord (skriva eller berätta muntligt).

- Det är ju en öppen uppgift, säger eleverna när vi läst igenom den. 


Eleverna tyckte att det vi visste var att Mia står i kön, det är en person. De visste också att det ska stå fler framför henne än bakom, eftersom det ska vara dubbelt så många. 

Eleverna satt första själva och tänkte. De fick ta hjälp av papper och penna samt plockmaterial om de ville, eller tänka i huvudet. Sen satte de sig i par, fick varsin uppgift och sedan löste de den tillsammans - och visade på olika sätt. Jag tog upp några lösningar på projektorn som paren sen fick presentera för klassen.

 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar