- Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.
- Eleven kan beskriva begreppens egenskaper med hjälp av symboler och konkret material eller bilder.
- Eleven kan även ge exempel på hur några begrepp relaterar till varandra.
- Eleven har grundläggande kunskaper om naturliga tal och kan visa det genom att beskriva tals inbördes relation samt genom att dela upp tal.
Just nu arbetar vi med addition med tiotal och hundratal i matematiken. Vi talar om talsorterna: ental, tiotal och hundratal. Hur är ett tal egentligen uppbyggt och vad står de olika siffrorna i talen för? Till exempel att siffran 2 i talet 324 inte står för 2 utan för 20.
152 + 200 = 300 + 52 = 452
34 + 20 = 50 + 4 = 54
Obs! Det är viktigt att ha koll på talsorterna och vad de står för så att man inte adderar ihop ental och tiotal. Då blir det fel.
Vi har tidigare pratat om och gör det fortfarande - hur ental, tiotal och hundratal hänger ihop. Har vi nio ental och får ett till kan vi växla till ett tiotal. Har vi nio tiotal och får ett till kan vi växla till en hundratal. Det hänger ihop!
När vi arbetar med detta är entalskuber, tiostavar och hundrablock samt pengar bra konkreta material. När vi arbetar med pengar får de även en annan koppling till begreppen än bara via boken genom skriven text eller matematiska symboler. Vi använder alltid pengar vid genomgångar och vid gemensamt arbete. När eleverna arbetar i boken får de välja att använda det som stöd.
På skolplus.se finns det en övning under ämnet matematik: räknesätten - bankvalvet. I den övningen kan man träna två och två eller spela mot datorn. Då får man chans att träna talsortsräkning. Dock finns det några tal då det blir tiotalsövergångar, ex. 64 + 27. Då är det viktigt att tänka efter. Att ha ett kladdpapper och en penna bredvid kan hjälpa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar