Genomgångar

fredag 9 oktober 2015

Utvärdering av v. 41 Stranden

Vi gick igenom vilka ämnen eleverna har under veckan och de fick sedan skriva ner två saker som de har lärt sig, alternativt tränat mer på under veckan - så tydligt som de kunde.

Matematik:
Jag har lärt mig en räknemetod som heter räkna upp.
Jag har lärt mig att räkna uppåt.
Jag har lärt mig ett räknesätt i subtraktion.
Jag har lärt mig räknemetoden räkna uppåt - 40 - 24 = 6 + 10 = 16.
Jag har lärt mig ett nytt räknesätt på matten t.ex. 53 - 36 = 4 + 10 + 3 = 17.
I matten har jag lärt mig en ny räknemetod som 50 - 16 = 4 + 30 = 34 eller 47 - 19 = 1 + 20 + 7 = 28.
På matten har jag lärt mig subtraktion uppåt.
I matten har jag lärt mig räkna uppåt i subtraktion.
Jag har lärt mig den nya strategin som vi har gjort i matematik.
Jag har lärt mig hur man räknar uppåt i subtraktion.
Jag har lärt mig att räkna uppåt.
Jag har jobbat med matte och lärt mig att räkna uppåt.
Jag har lärt mig ett nytt räknesätt: 48 - 29 = 1 + 10 + 8 = 19, 40 - 29 = 1 + 10 = 11.
Jag har lärt mig i matten att räkna uppåt.
Jag har lärt mig att räkna uppåt - den var svår och lite klurig.

Musik:
I musiken har jag lärt mig om noter. Det finns halvnot och helnot.
På musiken har jag lärt mig mer om noter.
På musiken har jag lärt mig noter.
I musiken har vi tränat på noter.
På musiken har jag lärt mig mer om noter, ex. helnot.

Engelska:
Jag har lärt mig några ord och siffror i engelska som ten (10), nine (9), four (4) och key (nyckel).
Jag har lärt mig att skriva på engelska.
Jag har tränat på att säga först och det.

Slöjd:
I slöjden så har vi gjort ett knappkort och har börjat på en liten filtis.
Jag har blivit mycket bättre på att sy denna vecka.
Jag har tränat på att sy kaststygn.
Jag har lärt mig en ny söm (langettstygn).
Jag har lärt mig att göra en filtis.
På slöjden har vi gjort knappkort, små filtisar och stora filtisar. Jag har gjort ett knappkort och en liten filtis. Jag ska bara sätta på ett öga på den lilla filtisen.
Jag har lärt mig hur man syr en filtis.
På slöjden så har jag lärt mig hur man gör langettstygn på den stora filtisen.

Tema:
Jag har lärt mig om toaletten.
På temat har jag varit på temat om flygplan. Vi fick vika flygplan och såg på en film där dem testade flygplan som inte fungerade.
På temat har jag lärt mig att göra en mugg-mobil. Man behöver snöre, två muggar och en tändsticka.
På temat har jag lärt mig om bilen, t.ex. att de första bilarna var ångbilar.

Svenska:
I svenska har jag jobbat med fakta om djur och jag har lärt mig att söka fakta.

SO:
Jag har lärt mig om en man som hette Ötzi.
På SO:n har jag lärt mig om bondestenåldern. Jag lärde mig att dem bodde på ett och samma ställe och att de hade mer saker då.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar