Genomgångar

fredag 2 oktober 2015

Utvärdering v. 40

Vågen:

Alla elever fick en varsin post-it för att skriva vad de hade lärt sig under veckan i de olika ämnena. De gick sedan igenom olika ämnen och alla som hade skrivit något om det ämnet fick berätta. Jessica sammanfattade det i en text.

I svenska jobbade vi med vokalerna - a e i o u y å ä ö, om det är en lång eller kort vokal i ordet till exempel i ordet soppa är det en kort vokal då ska det vara två p:n och i sopa är det en lång vokal då är det bara ett p. Man kan inte skriva två k:n efter varandra, man ska skriva ck då. 
I matematiken har vi jobbat med addition och räknat med uppställning. Man börjar alltid med entalen när man räknar med uppställning sen fortsätter man med tiotalen och hundratalen. Vi har också tränat på klockans alla klockslag. Vi tränade på att säga vad klocka är till exempel 1 timme senare ett klockslag eller 1 timme tidigare ett klockslag. 
I SO har vi arbetat med jägerstenåldern. Kvinnorna och barnen letade nöttre, bär, rötter och insekter i skogen och männen var ute och jagade djur. Människorna flyttade runt mycket men byggde små hyddor av kvistar, träd och päls. Dom hade mycket verktyg av trä, sten och flinta. Människorna hade vargungar som husdjur som sedan kunde hjälpa till vid jakten. Barnen hjälpte kvinnorna att sy kläder. senor från djuren användes som tråd. Kläderna var gjorda av djurskinn och djurpäls. 
I NO har vi arbetat med andningen och lungorna. Vi andas ca 20.000 gånger per dygn. Vi andas mest genom näsan men också genom munnen. Vi andas in syre och andas ut koldioxid. 
I engelska har vi tränat på att läsa en engelsk text. Vi skrev i ord som saknades i en text och parade ihop ett ord med en siffra och sen skrev vi siffran med bokstäver. 

Stranden:

Alla elever fick en varsin post-it för att skriva vad de hade lärt sig/tränat på under veckan i de olika ämnena - minst en sak, men fler om man ville. De skulle skriva så utförligt de kunde, alltså vad exakt de hade lärt sig. Sanna har skrivit ihop detta.

Jag har lärt mig klockan och det var klurigt, men roligt. Jag har blivit bättre på matten.
Jag har lärt mig mer om toan på temat.
Jag har lärt mig om flygplanet och zeppelinare. En zeppelinare exploderade i USA. En tysk man som hette Otto var den första som flög.
Jag har lärt mig mycket om Bondestenåldern, till exempel att de hade mycket jobb och så hade de 20 meter långt hus. Det visste inte jag. Jag har också lärt mig många nya ord på engelskan. 
Jag har lärt mig om uppställning. Jag har lärt mig om Stenåldern. Jag har tränat på klockan. 
Vi har jobbat med klockan - digital och vanliga. Vi har haft tema. Jag fick veta att om man har vatten och bakpulver - POF. 
Jag har lärt mig saker om glödlampan på temat.
Jag har lärt mig om konsonanter och vokaler. Jag har övat på klockan. 
Lite om klockan. Jägarstenåldern och bondestenåldern. Uppställning. Lungor och andning.
Jag har lärt mig om Jägarstenåldern och hur dem levde då. Det var kul!
Jag har lärt mig att de sov på bänkar på bondestenåldern. 
Jag har tränat på uppställning. Jag har lärt mig att skriva dubbelteckning. Jag har lärt mig kaststygn och langettstygn. 
Jag har lärt mig om vokalerna, ex. hatt har en kort vokal. Om det är en kort vokal ska det vara 2 bokstäver efter.
Jag har lärt mig jättemycket matte och det är klockan. Mycket Bondestenåldern, typ att dem odlade mycket och jagade lite mindre. Mycket uppställning också (har visat en uppställning). 
På tema har jag pratat om telefoner. Jag har fått lära mig att göra telefoner. 
Jag har lärt mig lite om olika cyklar. Jag har övat på klockan. Jag har lärt mig massor om Bondestenåldern, t.ex. att de bodde i stora hus, 20 m.
Jag har lärt mig en sak från slöjden. Jag har lärt mig att sy ett knappkort och en filtis.
Jag har lärt mig om Bondestenåldern. Dem bodde i stadiga hus som de bodde i året om. Dem odlade t.ex. säd som de gjorde bröd och andra grejer. De hade hundar som de använde till att jaga och vakta djuren.
Jag har lärt mig att göra en filtis.
Jag har lärt mig om jägarstenåldern och bondestenåldern och då har man hittat en kruka från bondestenåldern och i jägarstenåldern så var det killarna som var mest ute och jagade djur och tjejerna sydde mest. 
Jag har lärt mig om jägarstenåldern och bondestenåldern. 
Jag har lärt mig om jägarstenåldern och bondestenåldern. Jag har lärt mig om hur det funkar när man andas och om lungorna. Jag har lärt mig om att skriva handlingen i en saga. Vi har inte kommit till slutet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar