Arbetsområde:
Söka information, läsa och skriva tankekartor och faktatexter, samarbeta i grupp, redovisa inför klassen. Ämnet var planeterna i vårt solsystem.
Mål:
- metoder för att söka, bearbeta och värdera information från olika källor.
- handstil och att skriva på dator.
- språkets struktur.
- att lyssna och återberätta.
- muntliga presentationer och muntligt berättande.
- beskrivande och förklarande texter, ex. faktatexter för barn.
Förmågor:
- kommunikativ förmåga: samtala, diskutera, presentera, redovisa.
- metakognitiv förmåga: att tolka, värdera, av göra rimlighet.
- informationshantering: söka, samla, strukturera information, skilja på fakta och värdering, avgöra trovärdigheten av källor.
Metod:
Eleverna arbetar i grupp och söker information från olika källor (böcker och Internet) och jämför informationen - står det lika på båda ställena. Vi pratar om källan Wikipedia och vad som är viktigt att tänka på när vi läser på den sidan. Eleverna skriver tankekartor för att minnas vad de har läst och skapar sedan sina egna faktatexter (på dator) samt illustrerar med bild. De gör en plansch och redovisar sedan för klassen - efter att ha övat ett par gånger, så att de kan så mycket som möjligt utantill. Publiken är aktiv och hjälper sedan till att sammanfatta redovisningen och vi skriver varsin kort faktatext om samtliga planeter.
När alla grupper är klara, har redovisat och vi har sammanfattat alla planeter kommer eleverna att få göra en utvärdering om arbetsformen och hur de tycker att det har gått. De kommer även få svara på några korta frågor som handlar om att söka information, om tankekartor och faktatexter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar