Genomgångar

tisdag 17 februari 2015

Ental, tiotal och hundratal

Den här veckan har vi börjat titta närmare på hundratal i matematiken och vi kommer att göra 10-hopp och 100-hopp när vi räknar. Vi repeterar då och tittar även på ental och tiotal igen.

Om vi har talet 324 - hur säger vi det och vilken siffra berättar vad?
Om vi lyssnar på när vi säger talet så hör vi ganska tydligt: trehundratjugofyra.

Vi delar upp talen för att se vad som gömmer sig bakom siffrorna. I talet 324 står t.ex. tvåan inte för talet 2, utan 20. Det ser vi när vi delar upp talet: 324 = 300 + 20 + 4.

Vi pratar även om hur siffran 7 kan betyda så olika saker beroende på om den står på entalsplatsen, tiotalsplatsen eller hundratalsplatsen. Det är ju stor skillnad på att vara 7, 70 och 700 år eller att något väger 7, 70 eller 700 kg.



Några elever provade idag ett positionsspel i grupp. Målet är att få det högsta talet och att välja vilken position man vill lägga siffran man får på. Då övar vi på att säga talen samt avgöra vem som har högst/lägst samt hur vi säger ett tal som blir 0 0 3 - nämligen tre. 

Detta ska alla i klassen få prova på och som stöd kan vi även använda våra entalskuber, tiostavar och hundrarutor samt pengar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar