Genomgångar

måndag 20 april 2015

Matematik: mätning av längd

Centralt innehåll för årskurs 1-3:
- Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Kunskapskrav i år 3:
- Kunna göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längder, massor, volymer och tider och använda vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet. 


Den här veckan arbetar vi med mätning av längd i matematiken. Vi började lektionen med att diskutera vad eleverna redan visste om detta, ex. varför kan vi behöva/vilja mäta längd, vilka enheter finns, vad mäter vi med, hur mätte man förr - varför ändrades det?

Många kom ihåg vad vi gjorde i årskurs ett då de fick mäta saker med kroppsdelar eller exempelvis sudd och pennor.

Med hjälp av olika begrepp fick eleverna uppskatta och jämföra längder. De hade en bild att utgå från som de fick titta på, de skulle sedan leta upp något som de uppskattade hade samma längd som saken på bilden. De fick sedan jämföra de båda och se hur lika de var - eller om saken de hittade var kortare eller längre.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar