- Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Kunskapskrav i årskurs 3:
- Kunna göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längder, massor, volymer och tider och använda vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet.
Temat att mäta längd fortsätter. Idag jämförde vi olika längder med hjälp av begreppen lång, längre, längst, kort, kortare, kortast.
Vi undersökte linjalen noga och pratade om var vi börjar mäta, vad siffrorna och alla streck står för. Vi tittade på 1 mm, 1 cm, 1 dm och 1 m och vilken av dessa som är längst/kortast. Vi prövade även lite lätt att omvandla cm till dm och dm till m. Vi upptäcker mer och mer att talet 10 är lite magiskt inom matematiken.
Som avslutning skulle eleverna först hitta saker som var 1 mm, 1 cm, 1 dm och 1 meter och sedan fick de mäta fritt och skriva vad de mätte samt hur långt det var i sina räknehäften. De hade då tillgång till vanliga linjaler samt ett måttband på totalt 1 meter.
Här mäts det fönster. Ibland behövs samarbete, för att ex. mäta hår eller sig varandra.
Här är killarna på jakt efter något som är en meter. Bordet visade sig sedan vara ganska exakt en meter.
Vi mäter både inomhus och utomhus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar