Genomgångar

tisdag 14 april 2015

Problemlösning i grupp

Den här veckan arbetar vi med olika typer av problemlösnings-uppgifter. Den första var en uppgift där de skulle arbeta i grupp och där samarbete blev viktigt. När vi arbetar med den typen av uppgift arbetar vi mycket med våra förmågor. Den kommunikativa förmågan får de träna genom att uttrycka åsikter, resonera, samtala, motivera och sedan redovisa sina tankegångar för klassen. Det handlar ven om begreppslig förmåga när de måste förstå begreppen i texten för att kunna lösa uppgiften och sedan kunna använda dem. Viktiga begrepp i denna uppgift var dubbelt, längd/lång och bredd/bred.

 

 De tränar även den metakognitiva förmågan då de måste pröva och ompröva, av göra rimligheten och lösa problem med olika strategier.



Vi gick igenom uppgiften tydligt tillsammans i helklass. Eleverna satte sig sedan i sina grupper och fick använda valfria hjälpmedel för att lösa uppgiften, ex. linjal, penna och papper och plockisar. Vi samlades sen i helklass igen så att alla grupper fick chansen att berätta hur de hade löst uppgiften. Spännande!

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar