Genomgångar

onsdag 2 september 2015

Klassrumsregler Stranden


I förra veckan började vi att prata om normer och regler. Vi hade mycket fokus på skolan - i klassrummet, matsalen, på raster, i korridorer. Det är viktigt att komma ihåg regler som finns - nedskrivna eller osynliga. Det är också viktigt att veta att det är för allas trevnad - elever som personal.

Efter diskussioner och samtal om regler fick eleverna i Stranden sitta två och två och fundera ut bra regler till klassrummet. Minst två regler, men gärna fler om de kom på. Det var många som tog upp samma regler, vilket är ett gott tecken. Sanna sammanställde sedan reglerna och formulerade dem i positiv anda - vad vi ska göra, inte vad ska vi inte göra. 

Nu arbetar vi mycket med att sätta dessa regler, som eleverna valt själva. De som står mest i fokus just nu är att lyssna på alla vuxna på skolan samt att ha fokus på skolarbetet och göra det man ska i klassrummet och inget annat. Vi pratar givetvis också om varför just detta är så viktigt!


Strandens klassrumsregler:

Jag är i klassrummet för att lära mig!

Om någon svarar eller gör fel respekterar jag det. 

Jag respekterar alla.

Jag lyssnar när min lärare, en vikarie eller en klasskamrat pratar.

Jag visar min lärare och mina klasskamrater arbetsro. 

I klassrummet pratar jag om skolarbete och med de som sitter vid mitt bord.

Jag gör det jag ska, inget annat.

Jag sitter ordentligt på min stol. 

Jag räcker upp handen om jag vill säga något.

Min telefon är avstängd när jag är i skolan.

Jag går ut på rast direkt och är ute hela rasten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar