Genomgångar

måndag 17 mars 2014

Kängurumatte

En gång i veckan har vi något som kallas kängurumatte. Då får eleverna arbeta i par och lösa enkla matematiska problem tillsammans. Målet är att eleverna ska utveckla sin förmåga att lösa problem med en strategi som passar just det problem de har samt kunna samtala och argumentera om beräkningar och slutsatser. Det är inte bara viktigt att svara rätt, utan att kunna redogöra för vägen dit.

Ett exempel på en uppgift är:
Eleverna får se en bild på en tärning. De sidor som syns är sidorna med en, tre respektive fem prickar. Hur många prickar är det på de sidor som inte syns?

Eleverna måste då samtala om hur de ska komma fram till rätt svar, vilken strategi de kan använda. Kan de använda ett räknesätt, addition eller subtraktion, och hur i så fall? Ibland tycker inte eleverna lika och då måste de kunna argumentera för sin sak och förklara för sin kompis hur de tänker.

 















Det är sammanlagt 12 uppgifter som de får arbeta med. Det är uppgifter som behandlar räknesätten, de geometriska formerna, att hitta mönster och mycket mer. När de har suttit två och två får de prata ihop sig med kompisarna mitt emot och sedan går vi igenom uppgifterna i helklass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar