Genomgångar

fredag 21 mars 2014

Sortering och näringkedjor

I tisdags pratade vi om vad som var roligt med temaarbetet med djuren. Barnen tyckte att det var roligt att söka information, skriva på dator, redovisa för kompisarna och lära sig fakta om djuren. Barnen fick sedan arbeta två och två. Varje par fick bilder på de olika djuren som vi har arbetat med - daggmask, skogshare, björn, älg, igelkott, rådjur, räv, grävling, huggorm och ekorre. De fick tillsammans fundera på hur djuren kunde sorteras. Det blev lite olika varianter. 

 

Barnen fick chans att hjälpa varandra med information om djuren som de hade arbetat med. Djuren sorterades bland annat efter om de har vinterpäls eller inte, vilken storlek de har och om de är kött- eller växtätare. De frågade varandra mycket och samarbetade fint i sitt par och i hela klassen.

 

De klippte ut bilderna och klistrade fast dem, sorterade, på ett större papper. Detta redovisades sedan inför klassen.
 

Som avslutning på arbetet pratade vi i torsdags om näringskedjor - hur växter, djur och människan hänger ihop. Vi plockade in de djur vi har arbetat med i olika näringskedjor och barnen fick själva skriva och rita en valfri näringskedja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar