Genomgångar

måndag 24 mars 2014

Utomhusmatte - geometriska objekt

I målen står det att eleverna ska arbeta med och lära sig om geometriska objekt - bland annat trianglar, fyrhörningar och cirklar, och vilka egenskaper dessa objekt har. Idag har vi tränat på dem utomhus. De objekt som vi pratade om var triangel, rektangel, kvadrat och cirkel. Vi pratade om vad man måste tänka på när man ritar en kvadrat och en rektangel. Alla barn fick rita de fyra geometriska objekten med gatkritor på marken. Innan de fick rita pratade vi om hur vi ska kunna rita en kvadrat när vi inte har en linjal att mäta med. Barnen kom själva fram till att de kunde mäta med en pinne eller med foten, eftersom det då blir lika långa sidor.

 












Vi lekte sedan en lek. Jag berättade vilken geometrisk figur barnen skulle gå till. Ibland kom det med lite andra begrepp, som t.ex. den största triangeln eller den minsta kvadraten. Eleverna fick sedan säga till varandra vilken figur de skulle gå till.

 

Barnen fick ställa sig i en ring och hålla varandras händer. Vilken geometrisk figur har ni skapat? De var överens om att det var en cirkel. De skulle sedan skapa en kvadrat utan att släppa händerna. De fick göra likadant med rektangel och triangel. Nu fick de öva sin förmåga att samtala och samarbeta med varandra. De tyckte att cirkeln var lättast att göra, tätt följt av rektangeln.


Som avslutning fick barnen varsin geometrisk figur. De skulle sedan gå runt på gården och leta efter sådana former. De upptäckte att formerna kunde upptäckas lite överallt. Tegelbitarna på huset är till exempel rektanglar och rutorna i staketet runt skolan är kvadrater. Det blev mycket att räkna!

Filippa har hittat en cirkel - gungan!
Hanna har hittat en kvadrat i klätterställningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar