Vi lekte sedan en lek. Jag berättade vilken geometrisk figur barnen skulle gå till. Ibland kom det med lite andra begrepp, som t.ex. den största triangeln eller den minsta kvadraten. Eleverna fick sedan säga till varandra vilken figur de skulle gå till.
Barnen fick ställa sig i en ring och hålla varandras händer. Vilken geometrisk figur har ni skapat? De var överens om att det var en cirkel. De skulle sedan skapa en kvadrat utan att släppa händerna. De fick göra likadant med rektangel och triangel. Nu fick de öva sin förmåga att samtala och samarbeta med varandra. De tyckte att cirkeln var lättast att göra, tätt följt av rektangeln.
Som avslutning fick barnen varsin geometrisk figur. De skulle sedan gå runt på gården och leta efter sådana former. De upptäckte att formerna kunde upptäckas lite överallt. Tegelbitarna på huset är till exempel rektanglar och rutorna i staketet runt skolan är kvadrater. Det blev mycket att räkna!
Filippa har hittat en cirkel - gungan! |
Hanna har hittat en kvadrat i klätterställningen. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar