Genomgångar

tisdag 11 mars 2014

Tema: svenska djur - del 1

Idag hade vi en temadag som handlade om svenska djur. Vi har blandat in många av våra ämnen - svenska, SO och NO. Eleverna var engagerade hela dagen och reaktionen när vi skulle på lunch sa allt: NEJ, måste vi gå, det här är så roligt. Nu vill de dessutom forska vidare och ha fler temadagar. Farliga djur var ett önskemål. Vi får se vad vi hittar på framöver!

Målet med temat är att eleverna ska känna till olika djur i närmiljön och kunna sortera dessa djur efter egenskaper och kopplingar i näringskedjor. Målet är även att de ska få söka information från olika källor, värdera den samt arbeta med faktatexter - läsa dem (vilka strategier man kan använda) samt skriva en egen faktatext. En viktig del i arbetet är att de arbetar två och två och behöver samarbeta, diskutera och resonera.

Förkunskaper: innan denna temadag så har vi pratat i klassen om hur faktatexter kan vara uppbyggda, vad man ska tänka på när man läser dem samt hur man kan söka information och vad man ska tänka på, t.ex. att fundera på om informationen man stöter på är rimlig eller inte.



Först fick eleverna fundera på vad de redan kunde om djuret de hade fått. Djuren som vi arbetade med var: skogshare, björn, igelkott, rådjur, räv, älg, huggorm, grävling och ekorre. När de hade skrivit vad de kunde skulle de skriva några frågor - vad vill vi veta om djuret?


När de var klara med den uppgiften fick de två enkla faktatexter som de skulle läsa tillsammans. Där fick de även se om de kunde få svar på de frågorna som de hade ställt och om det de visste om djuret stämde eller inte. Varje grupp blev sedan utrustad med en dator. De fick tips på sidor där de kunde söka information om sina djur. De jämförde informationen på datorn och på faktatexterna - var det samma information? De gjorde sedan en tankekarta med sådant som skulle vara med i deras egna faktatext (som skrevs på dator). 



En fundering som dök upp var när det stod i en faktatext att igelkotten har 5000 taggar på sig, men på datorn stod det 3000 taggar. Vad ska vi tro på? undrade eleverna. Tillsammans kom vi fram till att det kanske var någonstans i mitten, runt 4000 taggar. Härlig reflektion!

Fortsättning följer.
I nästa inlägg berättar vi mer om vilka förmågor eleverna utvecklar med detta temaarbete, hur det går med skrivandet av faktatext samt arbetet med planschen som de ska göra i gruppen. När arbetet är slut ska eleverna få redovisa för varandra och dela med sig av sin kunskap. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar