Genomgångar

torsdag 13 mars 2014

Temadag: svenska djur - del 2

När tankekartan var klar fick eleverna skriva en egen faktatext om djuret på datorn. Det blev naturligt att fundera på och tänka på att en mening börjar med stor bokstav och avslutas med punkt. När faktatexten var klar fick de börja med sin plansch. Då klistrade de fast faktatexten och ritade bilder. När planschen var klar fick de gå ut i korridoren och i hallen för att öva inför redovisningen. De fick då chans att dela upp vem som skulle säga vad och hur de skulle presentera sitt djur.

 


Idag var det dags för grupperna att redovisa sitt arbete. De fick lite tid innan för att öva, men sen fick de berätta för klassen om sitt arbete. Publiken fick chans att ställa frågor eller tillägga information som de själva kunde om djuret. Vi märkte också att några av djuren hänge ihop - de ät varandra till exempel.



  


I detta temaarbete har eleverna fått chans att utveckla sina förmågor, The Big Five, som vi berättade om på föräldramötet.

Kommunikativa förmågan: eleverna har samtalat, resonerat och diskuterat med sin kompis samt redovisat sitt arbete för klassen.

Metakognitiva förmågan: eleverna har tolkat och reflekterat kring information som de har läst samt funderat på rimligheten i det.

Procedurförmåga: eleverna har sökt information från olika källor, sorterat och värderat den.

Begreppslig förmåga: de har lärt sig nya ord och begrepp som de sedan själva har använt vidare i arbetet.

Analysförmågan: eleverna ska få jämföra de olika djuren och se på likheter och skillnader. De ska även få fundera på hur vissa av djuren kan hänga ihop, i till exempel en näringskedja.


I nästa vecka kommer vi att arbeta med näringskedjor och sortera våra djur efter egenskaper, utseende och allt vad eleverna kan komma på. Det brukar bli olika spännande sorteringar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar