I det centrala innehållet för matematik står det att eleven ska arbeta med:
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
I kunskapskraven för år 3 står det att:
Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillväga- gångsätt och ger enkla omdömen om resultatets rimlighet.
Vi arbetar mycket med detta i Stranden och Vågen och vi märker vilka framsteg eleverna tar i sitt tänkande. Häftigt! Idag arbetade vi med detta i Stranden och gick först igenom två problem på tavlan då eleverna fick fundera på följande frågor:
- Vad är det vi ska göra / räkna ut?
- Vilket räknesätt ska vi använda?
- Blir det fler / färre i svaret?
- Hur kan du visa uträkningen och svaret på olika sätt?
Eleverna fick hjälpas åt att förklara och komma fram till lösningen på problemen. De fick också förklara hur de kom fram till sin lösning och det ser inte alltid lika ut, vilket är spännande. Vi skrev på mattespråk, de fick berätta hur jag skulle rita för att visa min lösning och vi använde konkret material. Tre olika sätt att visa samma lösning och svar!
Hur kan jag göra för att slippa rita 47 spikar på tavlan? Dela upp dem tio och tio i burkar och rita 7 st på sidan, blev elevernas svar. Och ja, det blev mycket enklare att räkna då. Bra lösning!
Som avslutning fick eleverna samarbeta två och två och skapa egna problem - ett som passar till addition och ett som passar till subtraktion. Några blev klara och några får fortsätta nästa lektion. Elevernas uppgifter kommer vi att använda och arbeta med i klassen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar