Centralt innehåll: Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av volym.
Kunskapskrav i årskurs 3: kunna göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av volymer och använder vanliga måttenheter för att trycka resultatet.
I årskurs två kommer vi att arbeta med volym i matematiken. Idag började vi med att eleverna fick gå till olika stationer, i grupper och uppskatta och mäta med hjälp av deciliter och liter. Först skulle de uppskatta hur mycket olika behållare kunde rymma och sedan skulle de mäta och skriva resultatet.
Station 1: hur många deciliter tror ni att ett dricksglas rymmer? Uppskatta och undersök. Hur många deciliter går det på en liter? Uppskatta och undersök.
Station 2: sortera de 4 behållarna i ordning efter vilken som ni tror rymmer minst respektive mest. Uppskatta först och undersök sedan, samt skriv hur många deciliter de innehåller.
Station 3: på stationen står det tre olika behållare. De innehåller alla 1 liter. Kan det stämma? Hur kan tre behållare som ser så olika ut alla innehålla 1 liter. Undersök sedan om det stämmer eller inte.
Station 4: uppskatta hur många deciliter de tre behållarna rymmer och undersök sedan.
Station 5: på stationen finns många olika behållare. Fundera om de enklast mäts i deciliter eller liter. Uppskatta även ungefär hur många dl eller l som de kan rymma.
Arbetet med volym fortsätter med mer spännande uppskattningar och mätningar. När vi har uppskattat och mätt har vi även arbetat med våra förmågor. Den begreppsliga förmågan då vi har arbetat med begrepp samt hur de relaterar till varandra. Den kommunikativa förmågan då de har samtalat, motiverat och uttryckt ståndpunkter. Den metakognitiva förmågan då de har reflekterat och försökt avgöra rimligheten i hur mycket olika behållare rymmer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar