Genomgångar

tisdag 29 april 2014

Diagram

På matematiken idag arbetade vi med diagram. Målet är att eleverna ska kunna läsa av och använda ett diagram för att presentera data från en enklare undersökning. Vi tittade gemensamt på två olika diagram. Ett handlade om vilka instrument eleverna i en klass spelade och det andra handlade om vilka favoritfrukter eleverna hade. Diagrammen såg lite olika, men de fungerade på samma sätt. Vi undersökte hur många som spelade de olika instrumenten samt hur många som hade frukterna som favorit. Vi undersökte vilket instrument som flest spelade, samt vilket som spelade av minst antal elever. Vi undersökte även skillnaden. Detsamma gjorde vi med frukterna. Vi undersökte även hur många elever det var i klassen, och hur vi kunde komma fram till det.

Vi gjorde sedan ett eget diagram efter vilken skostorlek barnen i vår klass har. De som inte var riktigt säkra sprang ut och kikade i hallen. Några hade flera storlekar och fick då välja en. Flest elever hade storlek 33 och minst elever hade 30 och 31. Det blev roligt när det var ett diagram om oss i klassen!

Som avslutning gjorde vi ett riktigt diagram som berättade hur många tänder barnen i Stranden har tappat. Sanna gjorde en mall så att allas tänder skulle vara lika stora och sen fick barnen klippa ut så många tänder som de har tappat.

 


Och vad händer efter lunchen? Jo Annika tappar en tand och vi får uppdatera diagrammet direkt. Spännande!

Ps. Vill ni kommentera, glöm inte att ändra: Kommentera som, till anonym (och skriv under med namn) eller namn. Jag vet att några har försökt utan att det går, men det kan vara värt att prova det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar