Genomgångar

tisdag 8 april 2014

Udda och jämna tal + dubbelt och hälften

Igår arbetade delfinerna med begreppen udda och jämna tal samt dubbelt och hälften. Barnen fick först fundera kring hur de kände inför dessa begrepp - var de säkra eller osäkra på dem. Det var fler som kände sig säkra på dubbelt/hälften än udda och jämna.

Jag skrev upp tallinjen 1-20 på tavlan. De jämna talen skrev jag med grön färg och de udda med röd färg. Vi byggde sedan talen med kuber och kunde då tydligt se om det var ett udda eller ett jämnt tal. De jämna talen kunde vi dela i två lika stora delar, men när vi skulle dela de udda talen blev det alltid en över. Vi funderade vidare på hur det blir med högre tal. Om två är ett jämnt tal, är 12 också det? Vi byggde och såg att, ja så är det. Om 3 är ett udda tal, hur är det med talet 133?


Barnen fick bygga varsin tiostapel. Vi samlade alla på mattan och räknade tillsammans - 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120, 130....133. När vi hade talet 133 på mattan kunde vi börja fundera på om det var ett udda eller ett jämnt tal. Hur skulle vi göra?


Vi delar upp tiostaplarna först, tyckte barnen. De delade så att det blev lika många i varje hög. Den sista tiostapeln kom de fram till att vi fick dela på mitten. Sen var det ju de tre sista entalen. Två av dem kunde delas ut, men sen var det en kvar. Talet 133 var alltså ett udda tal!

Vi pratade sen om begreppen dubbelt/hälften och såg att det fanns många kopplingar till udda och jämna tal. Vi pratade om dubblorna och använde skolplus där vi tog hjälp av dubbelt/hälften-maskinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar