Genomgångar

måndag 5 maj 2014

Matematik - längd

Idag, på matematiken, har vi arbetat med längd. Vi har pratat om olika begrepp: kort, kortare, kortast, lång, längre, längst och om meter (m), decimeter (dm), centimeter (cm) och millimeter (mm). Vi har även pratat om vad man kan använda för att mäta med - linjaler, måttband och tumstock.

Målet är att eleverna ska kunna uppskatta ungefär hur lång en centimeter och en meter är samt att de ska få använda linjal för att mäta olika saker. Förra terminen arbetade vi med längd - men pratade då mer om att man kan mäta med kroppsdelar eller t.ex. pennor.

Den långa gula linjalen i klassrummet är 1 meter. Vi tittade på den och eleverna fick hålla upp händerna och känna hur lång en meter är. Ett ganska bra mått på 1 centimeter kom vi fram till att bredden tumnageln var. Så om vi inte har en linjal att mäta med kan vi använda tumnageln, och på ett ungefär få fram 1 cm.

Tillsammans fick sen eleverna ställa sig i längdordning. Då fick de jämföra varandra och använda begreppen längre och kortare.




De samarbetade på bra och verkade tycka att det var roligt. Några elever fick som avslutning lägga sig på mattan medan andra elever mätte dem med den stora linjalen samt några mindre linjaler. Eftersom det är svårt att mäta exakt pratade vi hela tiden om ungefär.




Vi fick även in en spännande diskussion om längd och om det är viktigt att vara kort/lång, kortast/längst. Tänk - spelar längden någon roll? Barnen har alltid mycket spännande och klokt att säga och vi var nog alla överens om att det inte spelar någon roll och att vi alla är olika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar