Genomgångar

söndag 18 maj 2014

Vikt

Under veckan har vi arbetat med Vikt i matematiken. Målet är att eleverna ska få jämföra och uppskatta vikt med hjälp av olika begrepp samt få en uppfattning om hur mycket 1 kg är. Vi har pratat om, och använt begrepp som tyngre och lättare och eleverna själva har fått agera vågar för att jämföra olika föremål. Vad var tyngst och vad var lättast? De fick känna och jämföra föremål i klassrummet och ute på gården. De hittade alla möjliga spännande saker att väga och jämföra, varandra till exempel.

Nu i slutet av veckan fick eleverna uppskatta. Vi tittade på hur en balansvåg fungerar och vi tittade även på en matvåg. Alla elever fick sedan känna på en 1 kilos vikt för att få en känsla för hur det känns i handen. Vad kan väga ungefär lika mycket som vikten? Någon kom snabbt på: ett mjölkpaket. Vi hämtade ett mjölkpaket för att undersöka saken närmare...

 

1 kilos vikten och mjölkpaketet skickades runt och eleverna jämförde dem med varandra. Vägde de ungefär lika mycket? De flesta höll med om att de vägde ungefär lika mycket, men många tyckte att vikten var tyngre än mjölken. Vi vägde därför båda för att få veta resultatet...


Mjölkpaketet var lite tyngre än vikten, men de var ändå ganska nära varandra i vikt. Eleverna fick sedan arbeta i sina matteböcker och en elev reagerade när en fisk vägde 6 kilo: Kan det verkligen stämma, undrade han. Härligt med reflektioner. Vi kom fram till att det kanske var en stor fisk som de skulle väga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar