Genomgångar

onsdag 7 maj 2014

Problemlösning

Ibland dyker det upp problemlösning i matteboken. Vi har även en hel del "kluringar" som barnen kan arbeta med på matematiklektionerna. Det är lätt hänt att skriva - Svar: 5 bara. Vi pratar ofta om hur viktigt det är att träna på att visa hur man tänker och att skriva vad man har räknat ut. 5 kan ju betyda 5 kronor, 5 elefanter eller 5 sekunder - beroende på vad frågan var. Vi har pratat lite om "handen" - fem saker (en för varje finger) som man kan tänka på vid problemlösning:

1. Läs uppgiften (eller få den uppläst av en kompis eller av en vuxen).
2. Förstå uppgiften - viktigt för att kunna lösa den.
3. Rita - ofta blir det lättare att rita upp med bilder.
4. Mattespråk - hur kan vi skriva uppgiften med siffror.
5. Är det rimligt?


Vi har gjort en sådan gemensam uppgift förut då "handen" introducerades. I början av veckan gjorde delfinerna en uppgift tillsammans med Sanna. Först läste vi uppgiften och såg till att alla förstod. Barnen fick hela tiden vara drivande och berätta hur jag skulle lösa uppgiften med hjälp av handen. När alla hade förstått skulle jag rita upp 10 bilar. Jag skulle sedan måla 3 röda. När vi sedan skulle räkna ut hur många fler de svarta bilarna var blev det lite svårt, men vi klurade ut det tillsammans och kom fram till att 5 bilar skulle målas svarta (eller blåa i det här fallet). Vi kunde sedan enkelt se att resten, alltså 2 st, skulle vara grå. Svaret var alltså C) 2 bilar.

Med mattespråk kom vi fram till att vi kunde skriva på två sätt:
10 - 3 - 5 = 8 eller 10 - 8 = 2.

Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar